خالق مهربان زن را برای مرد و مرد را برای زن آفریده است و رابطه بین آنان را در چارچوب ازدواج پیش بینی کرده است که از روی شناخت و دارای معیار ها و شرایط مورد نظر اسلام باشد. در آموزه های اسلامی ما معیار ها و شرایط متعددی برای انتخاب همسر بیان شده است که رعایت آنها سلامت خانواده و جامعه را تضمین می کند. بعضی از این معیارها عبارتند از: ایمان واقعی، اخلاق خوب، اصالت خانوادگی، سلامت عقل و تفکر، زیبایی و شادابی، تناسب سنی و تحصیلی، عفاف و پاکی از آلودگیها و...
خالق مهربان زن را برای مرد و مرد را برای زن آفریده است و فرموده است: "و از نشانههاى او این که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد در این نشانههایى است براى گروهى که تفکّر مىکنند."[1] اما این همراهی و همسری و زندگی مشترک باید فقط در چار چوب قوانین شرع (ازدواج) باشد. در دین مقدس اسلام ازدواج به عنوان یک عبادت و حافظ دین انسان و وسیلهاى براى پاکدامنى و پاکدامن زیستن تلقی شده است.
با این حال اسلام هر گونه ازدواجی را درست نمی شمارد زیرا اسلام معتقد است که جامعه ای سالم است که خانواده هایش سالم باشد و خانواده سالم در گرو ازدواجی درست و از روی شناخت ودارای معیار ها و شرایط مورد نظر اسلام است.
به جرأت میتوانگفت بیشترین مشکلاتی که در زندگی مشترک به وجود میآید، این است که زن و مرد،همسرمناسب خود را انتخاب نکردهاند و پساز چند سال زندگی متوجه میشوند مناسب یکدیگر نبودهاند.
تحقیقات نشان میدهد عوامل اصلی طلاق عبارتند از: اعتیاد، دخالت اطرافیان،ناسازگاری، مسائل مالی، فقر فرهنگی و شیوههای سنتی انتخابهمسر، که بیشتر متکی بر شانس و تصادف استو به جدائیها دامن میزند.
انتخابهمسر، سنگ زیربنای یکزندگی موفق است و باید گفت که اکثر شکستها در زندگی مشترک، از بناگذاری نامناسب اینسنگ زیرین ناشی میشود. این که یک زندگی شیرین پس از مدتی به تلخی و سردی میگراید،این دریافت ویرانگر هر یک از زوجین را در متن خود دارد که «ما اصلاً برای هم مناسبنبودیم»، یعنی به این نتیجه میرسند که در مرحله «گزینش» اشتباه کردهاند.
روانشناسان و متخصصان خانواده معتقدند که هر اندازه زن و مرد قبل از ازدواج،اطلاعات صحیحتر و دقیقتری نسبت به یکدیگر داشته باشند، بهتر میتوانند موفقیت ویا شکست زناشویی خود را پیشبینی نمایند. بنابراین، این موضوع را نباید سادهانگاشت، بلکه برای آن امر خطیر «انتخابهمسر»لازم است وقت بگذاریم و با دقت ومطالعه کافی، اقدام کنیم. در اینراستا روانشناسان و متخصصان خانواده، ناصحانخیراندیش که راهنمایی نسل جوان را وظیفه خود میدانند و برای رهایی دختران و پسرانجوان از یک زندگی سرد و بیروح و یا یک جدایی اجتنابناپذیر، دل میسوزانند، آنانرا به ریشههای مشکلات احتمالی توجه دادهاند و از این طریق سعی کردهاند کهاشتباهات را به حداقل ممکن کاهش دهند. یکی از مهمترین این موارد «انتخاب مناسبهمسر»است. قبل از هر چیزی لازم استهمسری را که برای زندگی آینده انتخابمیکنیم به خوبی بشناسیم. اگر این انتخاب درست و هشیارانه صورت بگیرد، مشکلات بعدیکه خواهناخواه در هر زندگی به وجود خواهد آمد، با درایت و گذشت برطرف میشود.
به هر حال، باید توجه داشت که انتخابهمسر، غیر از انتخاب لباس و یا گزینش نوکرو کلفت است؛ زیرا، شخص با انتخابهمسرمیخواهد شریکی در زندگی خانوادگیبرای خود برگزیند؛ شریکی که تا پایان عمر همراه و همراز او باشد و از مصاحبت با اولذت ببرد. میخواهد او را شریک مال و زندگی خود و مهمتر از همه، محرم اسرار خویشنماید. از اینرو، عقل سلیم حکم میکند که انسان باید دربارههمسرآیندهاش تحقیق کند و از هرگونهعجلهکاری و اغماض در جوانب قضیه بپرهیزد، ویژگیهای اخلاقی و روحیهمسرمورد انتخاب را بشناسد و بنگرد که چهکسی را برایهمسری برمیگزیند.از این رو، مرحله بررسی و شناخت جهت گزینشهمسر، اهمیت بسزایی در زندگی انسان دارد؛زیرا، تجربه نشان داده که بیشتر اختلافات خانوادهها و طلاقها و از همپاشیدگیها،منشأ آن شتابزدگی در انتخابهمسربوده است.[2]
بنابراین، پیشوایان معصوم (ع) درباره این امر خطیر و سرنوشتساز دستوردادهاند که هنگام انتخابهمسر،ابتدا وضو بگیرید و دو رکعت نماز بجای آورید و آنگاه از خداوند مهربان درخواستنمایید کههمسریشایستهکه از لحاظ اخلاق و پاکدامنی ونگهداری مال و آبروی شوهر و زیبایی و فرزندآوری سرآمد زنان است، نصیب شما گرداند وسپس به سراغ انتخابهمسربروید[3].
این دستور معصوم (ع) بیانگر این است که فکر و اندیشه انسان به تنهایی کافی نیست،بلکه باید در این امر مهم به حق تعالی پناه برد و از او استمداد نمود.
شریعت اسلام برای گزینشهمسرمعیارها و ضوابطی را معین کرده است که زن و مرد (جوانان) در انتخابهمسرباید آن معیارها را مراعات نمایند، تا در زندگی مشترک، روابط فی ما بینهمسران بهتر، سالمتر، پرجاذبهتر،شیرینتر و با صفاتر گردد، که در در ذیل به گوشه ای از آن اشاره می شود:
1. ایمان واقعی، زیرا چنین شخصی به علت داشتن ارتباط قلبی با خدا، فردی قابل اعتماد است.
2. اخلاق خوب، یعنی این که انسان آراسته به صفات، عادات، خُلق وخوهای پسندیده، فضائل، کمالات و اعمال و رفتار نیکو بوده و از صفات زشت، بیماریهایاخلاقی و... دور باشد. زیرا تنها عاملی میتواند روح سرکش انسان و غرایز طوفانی و عصیانگر انسان را مهار کند وعلم و صنعت را در راه آرامش عمومی و زندگی مسالمتآمیز به کار اندازد، اخلاق واقعیاست که از ایمان حقیقی به خدا سرچشمه میگیرد.داشتن اخلاق خوب در زندگی که باعث نشاط و جوانی طرفین و سایر افراد خانواده می شود، در رویات آمده همسر بد اخلاق انسان را به پیری زودرس مبتلا می کند.
3. اصالت خانوادگی؛ یعنی این که همسر انسان در دامن پدر و مادر پاک و شایسته متولد و رشد و نما کرده باشد پیامبر (ص)فرموده اند: از سبزه مزبله بپرهیزید. (یعنی زن زیبا در خانواده بد).[4]
4. سلامت عقل و تفکر، «سلامت عقل» از مهمترین شرایط یکهمسر شایسته محسوب میشود. زیرا تدبیر امور زندگی و برطرفنمودن مشکلات زندگی مشترک و پیمودن راه سعادت و درستکاری کار بزرگی است که نیاز به سلامت عقل و فکر دارد.
5. زیبایی و شادابی، همسری که از چنین صفاتی برخوردار باشد، غالبا ضامن جلوگیری همسرش از انحرافات وچشمچرانیها میگردد و معمولاً این موضوع با خوشاخلاقی همراه است. بهتر است زن و مرد در مراسم خواستگاری، با اجازه و رضایت والدین،(با شرایطی که در توضیح المسائل آمده) یکدیگر راببینند و واقعیتها را به هم بگویند یا مرد، مادر یا خواهر و یا یکی از خویشان نزدیک و مورد اعتمادرا برای دیدن انتخاب کند و بفرستد تا زن مورد نظر را خوب ببینند و ویژگیهایش رابرای او توضیح دهند.
6. تناسب سنی و تحصیلی، در انتخاب همسر توجه به همتایی و تناسب در سن نیز لازم است. تفاوت سن بلوغ جنسیدر دختر و پسر، یک امر طبیعی است، پسر حدود چهار سال دیرتر از دختر به بلوغ جنسیمیرسد. از اینرو، باید تفاوت سن آنها در امر ازدواج نیز حداقل به همین مقدار باشد(پسر بزرگتر باشد) بهتر است چنین باشد، ولی الزامی نیست.
7. عفاف و پاکی از آلودگیها، رعایت عفاف در رفتارو گفتار، خانواده را سالم و آسیبناپذیر نگه میدارد. زیرا اگر در جامعهای عفافو پاکدامنی به صورت کامل رعایت گردد و تمتعات جنسی به محیط خانواده محدود گردد،جوانان به ازدواج روی آورده و خانوادههای تشکیلشده نیز ثبات بیشتری مییابند، بر عکس اگر بیبند و باری و بیعفتی در جامعه رواج یابد و بهرهبرداریهای جنسی در خارج ازمحیط خانواده میسر گردد، جوانان زیر بار مسئولیتهای ازدواج نرفته و خانوادههایتشکیلشده نیز متزلزل میشود.
معیارهای دیگری نیز از لابلای روایات و آموزههای دینی فهمیده میشود که فهرستوار به آنها اشاره میشود. دوشیزگی همسر، جهت نسل پروری و زایایی او، پاکدامنی و عفت، درستکاری، و در صورتجامعیت معیارهای ذکر شده، زیبایی، هزینه کردن درست و بجا و رعایت اقتصاد،نگهبانی از عرض و مال، میل به استقبال از همسر و مشایعت او در آمد و شد، همراهیو معاونت با همسر و... از جمله معیارهای درجه دو در انتخاب همسر که اگر مراعات شود،زندگی بسیار شیرین میشود.
پس بنا بر این برای چنین امر مهمی هرگز نباید تنها به یک آشنایی خیابانی آنهم به علاقه یک طرفه بسنده کرد، چه بسا که موجب پشیمانی طولانی گردد.
http://islamquest.net/fa/archive/question/fa2167
[1]روم،21، مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (21).
[2]عسکری اسلامپور،کریمی، معیارهای گزینش همسر در آموزههای اسلامی،مجله پاسدار اسلام مهر 1386 شماره310 ص 19.
[3] محدث نورى، مستدرک الوسائل، ج 14، ص 217، مؤسسة آل البیت علیهم السلام قم، 1408 ه ق.
[4] ثقة الاسلام کلینى، الکافی، ج 5، ص 333،دار الکتب الإسلامیة تهران، 1365 هجرى شمسی.
[ چهارشنبه 91/9/22 ] [ 11:12 صبح ] [ مرتضی قدرتی ]
[ نظرات () ]