سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلام آقاجان - خرید و فروش محصولات کشاورزی و عطاری ها

آراستگی مرد

 

حق دارم اگر بیشتر از حق کنم افغان
دل دادن و نومید شدن درد کمی نیست
(1)


آراستگی مرد
تجارب مشاوره‌ای و آموزه‌های دینی می‌گویند: مردانی که به آراستگی خود توجهی نمی‌کنند و لباس و بدن‌شان بوی بد می‌دهد، سر عفت زنان‌شان در خطر است، امام رضا-ع- فرمودند: زنان بنی‌اسرائیل به بی‌عفتی کشیده شدند، چون مردان‌شان به آراستگی و نظافت خود رسیدگی نمی‌کردند. بسیاری گمان می‌کنند فقط زن باید آراسته باشد. امام موسی بن جعفر(ع) موهای‌شان را رنگ و خضاب می‌کردند، از ایشان علت را پرسیدند، فرمودند: تو دوست داری همسرت ژولیده باشد؟

لباس داخل خانه
مردان باید در داخل خانه هم لباس مناسب بپوشند. لباسی که سبب نشاط همسر و فرزند شود و به عفت همسرشان کمک کند. جویا شدن نظر همسر در این مورد بسیار پسندید‌ه‌است. اگر چه مناسب نیست، مرد در جامعه هر لباسی را بپوشد و لازم است برای حفظ عفت اجتماعی، حجاب خود را داشته باشد، ولی برای همسرش می‌تواند از مدل‌ها و رنگ‌های لذت‌بخش و مسرت‌بخش که متناسب با شأن مرد است، استفاده کند. بسیاری از زنان و دختران از مردان و پدران‌شان به دلیل پوشیدن و پیژامه‌ها و زیرپوش‌های رنگ‌باخته عهد قاجار و مندرس شکایت دارند.هم‌چنین بوی بد دهان و سیگار نیز سبب آزار زنان می‌شود که بسیاری مردان متوجه نیستند که فضای دهان یکی از کانون‌های مؤثر در ایجاد مهر و عشق در روابط زناشویی است و اشتراکی است و حق‌آلوده کردنش را ندارند. البته خانم‌ها هم باید به بهداشت دهان خود توجه داشته باشند.

آراستگی موهای پیامبر(ص)
پیامبر دستور دادند که به بهداشت موی خود رسیدگی کنید. اگر برای‌تان دشوار است کوتاه کنید. ایشان وقتی موهایشان را بلند می‌گذاشتند آنها را چرب می‌کردند و پارچه‌ای بر دوش خود می‌انداختند تا لباس‌هایشان چرب نشود.

لباس قرمز امام حسین(ع)
شخصی که به ملاقات امام حسین
ع- رفته بود، دید، امام حسین لباس قرمز پوشیده با تعجب گفت شما هم از این کارها می‌کنید؟ امام فرمودند در خانه برای همسرم می‌پوشم. عده‌ای مهمان ایشان شده بودند اشتباهی وارد اتاقی شدند که تزیین شده بود امام آنها را به اتاق خود که ساده بود راهنمایی کردند و گفتند ما مهر زنان مان را می‌دهیم تا با آن هر گونه که خواستند اتاق‌شان را تزیین (نه تجمل‌گرایی اشرافی) کنند.

حجاب مردان
بسیاری از مردان گمان می‌کنند که حجاب فقط مخصوص زنان است. در هر حالی که اگر لباس، عطر و آرایش مرد محرک شهوت زنان غیر از همسرش شوند، اشکال شرعی دارد.

لطیفه
برخی با دین قیافه زشت پوتیفار در سریال حضرت یوسف ‌می‌گویند، اگر پوتیفار کمی به آراستگی خودش می‌رسید، زلیخا شیفته و دلباخته یوسف نمی‌شد.

علل ناآراستگی مردان
علل ناآراستگی‌مردان را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:
1- کلی نگری: مردان کلی نگر هستند ولی این باید با توجه به انتقاد برادران دینی، توصیه های اسلامی، الگو قرار دادن ائمه-ع- ضررهای فردی و زناشویی و اجتماعی نا آراسته بودن و...بر طرف شود.
2- الگوهای خانوادگی و اجتماعی: الگوهای خانوادگی که فرد با آنها رشد یافته و همسالان دوره رشد و...مؤثر است.
3- تقویت نکردن همسر: مردی که خود را آراسته کند ولی همسرش او را تشویق کلامی و غیرکلامی نکند و برایش بی‌تفاوت باشد این حس و رفتارش خاموش می‌شود.
4- درخواست نکردن همسر: برخی از همسرانشان آراستگی را طلب نمی‌کنند و از ناآراستگی او انتقاد سالم نمی‌کنند.
5- باورهای غلط: تصور این که کارش زهد است و مورد پسند ائمه
ع - است. یا این که باورش این است که آراستگی سبب چشم خوردنش می‌شود و چیزی برای دفع آن نیست برخی برای فرار از اسراف همیشه یک لباس می‌پوشند در حالی که اگر لباس کار جدا باشد سبب دوام بیشتر لباس مان می‌شود و اسراف نیست..
6- افسردگی: از ویژگی های افسردگی و برخی دیگر از بیماری های روانی این است که فرد به ظاهر خود بی توجه می شود.
7- خساست
8- بی‌حالی و عادی منفی
نکته: توجه به فواید آراستگی و ضررهای شلختگی نقش مهمی در آراستگی دارد.
روان شناسی مثبت
برای ایجاد و تشویق به نظم و آراستگی از روان‌شناسی مثبت کمک بگیریم.در روان شناسی رویکرد جدیدی وجود دارد، به نام روان شناسی مثبت.روان‌شناسان این رویکرد می‌گوید:برای رفع نقص‌ها باید از نقاط مثبت و پتانسیل‌های فطری و تجارب خوب شروع کرد و بر توانایی‌ها تمرکز داشت نه نقص ها و کمبودها و تجارب تلخ گذشته.

بسیاری از مسئولان نسبت به روان‌شناسی مثبت توجه ندارند.مچ گیری و جریمه یک اصل در سازمان و نهادهای بهداشتی ما شده است.نیروی انتطامی مثل زبلخان اینجا و آنجا مخفی می‌شوند تا مچ راننده متخلف را بگیرند چند بار ما دیده‌ایم که یک وقت حاضر شوند در خیابان نیمه شب، روز، صبح زود به کسی که پشت چراغ قرمز توقف کرده جایزه بدهند. این جریمه‌های چون اخلاص و دلسوزی کمی پشتش نهفته اثری مطلوبی ندارد.بسیاری والدین در صددند به کار اشتباه فرزند گیر بدهند و توجهی به نکات مثبت ندارند.

داستان واقعی
برای تعویض روغن ماشین رسیدم به مغازه ای حالا نگم چه شهری بود چون تبلیغ نصف جهان میشه و خوبیت نداره. وقتی وارد مغازه شدم دیدم یه نفر سوسول با لباس‌تر و تمیز تو پاچال است، فکر کردم او راننده ماشینی است که داخل مغازه است. به او گفتم: ببخشید اوسا کجاست؟گفت:بفرمایید. با تعجب گفتم:شمایید؟ گفت:بله بهم نمیاد؟ گفتم می‌خواستم روغن ماشینم رو عوض کنم. گفت: الان کار این ماشین تموم میشه. کمی این طرف و آن طرف نگاه کردم ببینم شاگردش کجاست، کسی را با سر وضع و لباس آلوده به روغن سوخته ندیدم. نوبتم شد دیدم خودش رفت توی پاچال و کارش را شروع کرد، بعد داد زد و به یه نفر دیگر که ام‌پی‌تری پلی‌یر داشت و چیزی گوش می‌داد، گفت: فیلتر هوا و روغن را عوض کن. کمی به مغازه تر و تمیز نگاه کردم گفتم: مبارک است مغازه رو میگم تازه باز کردید؟ خندید و گفت: ای حدود ده سالی میشه. با تعجب گفتم ده سال؟ بعد گفتم: شاگردتان نیامده؟ گفت: خودمان نوکر مشتری هستیم. بعد گفت: راستش خیلی مثل شما تعجب کرده‌اند. ما می‌خواهیم ثابت کنیم که می‌توان با این کار هم آرسته بود. اتفاقا از صدا و سیما آمدند برای مصاحبه و از بهداشت هم آمدند و گفتند لوح تقدیر و جایزه برای تان می آوریم و رفتند که رفتند.
نکته: این نظافت مطلوب است ولی اگر تمیزی سر وضع و لباس هنگام کار سبب نقص در انجام کار شود امری ناپسند است.


معرفی کتاب:
1- حلیه المتقین اثر علامه مجلسی.
2- مجموعه کتاب‌های خانواده پویا نشر مؤسسه امام خمینی قم.

شعار این هشدار
خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد.

 


[ دوشنبه 92/6/25 ] [ 8:44 صبح ] [ مرتضی قدرتی ]

[ نظرات () ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه

www.doostqurani.ir/

دوست قرآنی" href="http://doostqurani.ir/">دوست قرآنی