سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلام آقاجان - خرید و فروش محصولات کشاورزی و عطاری ها

انتخاب راه درست

بسمه تعالی
سلام علیکم
برای خدمت به اسلام و ایران و در راه رسیدن به کمال و خودسازی کدام یک از این راهها بهتر است
تحصیل در دانشگاه یا حوزه ؟ و چرا ؟ !!!
نظر امام زمان عج و مراجع عظام چیست ؟
رضایت امام عصر در کدام یک بیشتر می باشد ؟ !!!
تشکر از شما ، التماس دعا

پاسخ: 

با سلام و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

پرسش تان نماینگر ذهن فطری و پاک شماست، این دغدغه دینداری و خداگرایی و پاک اندیشی است که باعث شده است که در این اندیشه باشی که راه زندگی و خدمت به دین و کشور اسلامی و مهدوی (عج) را با بصیرت و آگاهی انتخاب کنید، بر این آگاهی و بصیرت تحسین می گوییم.
همه علوم ، به یک اعتبار علوم دینی، الهی و حوزوی است. چه آن که منشأ همه علوم و معارف و فنون خداوند است و پایه گذاران نشر و ترویج آن انبیاء و جانشینان آنان و ائمه و علمای حوزه های دینی بوده اند.سیری به تاریخچه پیدایش علوم این حقیقت را به اثبات می رساند. در گذشته تمام شاخه های علوم دانشگاهی امروز از علوم پایه مانند ریاضیات ، هندسه، تا علوم انسانی تحت عنوان علوم طبیعی و ماوراءالطبیعه در حوزه های علمیه تدریس می شد . لیکن از آن جا که رسالت حوزه ها آموزش معارف خاص اسلام و ابلاغ آن به مردم و آموزش احکام اسلام و تربیت است، و با پیدایش دانشگاه ها و به دوش کشیدن قسمتی از کارهایی که در حوزه ها دنبال می شد، حوزه های علمیه بیش تر به سمت علومی کشیده شد که در تبیین دین و به انجام رساندن رسالت دینی ارتباط نزدیک تری دارند.
تحصیل در دانشگاه یا حوزه ؟
انسان ها از نظر زمینه ها وامکانات و استعدادها و ذوق و سلیقه هاو سایر ابعاد و جنبه های جسمانی و روحی و روانی متفاوتند. چنان که از نظر انگیزه ها و اهداف و آرمان و میزان همت و پشتکار نیز یکسان نیستند . بنا بر این نمی توان برای همه جوانان و افرادی که تشنه خدمت به اسلام و مذهب جعفری و کشور امام زمان (ع) هستند، نسخه واحد و کلی صادر کرد . بلکه هر کسی باید امکانات و استعداد و توانایی های جسمی و روحی خویش را ارزیابی کند و ببیند در کجا بهتر و سریع تر می تواند رشد )علمی و معنوی ) کند و در خدمت به اسلام و مسلمانان باشد . برخی ها در دانشگاه و مجامع علمی داخل یا خارج بهتر می توانند خدمت کنند و برخی در حوزه های علمیه دینی خدمت رسانی آنان چشمگیر تر می تواند باشد.
پس باید انگیزه اصلی و توانایی های خود را ارزیابی کنید بعد تصمیم بگیرید.
اگر از امتیازات، ویژگی ها یا مشکلات تحصیل در حوزه علمیه اطلاعاتی خواسته باشید در ذیل به اختصار اشاره می کنیم جهت آگاهی بیشتر می توانید با شماره تلفن 7740966و 7740971 با کد 0251تماس بگیرید.
امتیازات:
1ـ شناخت دین، خدا و سایر اصول اعتقادی و فروع دین از طریق منابع اصلی آن و بهره مندی از اساتید متخصص تا سطح مراجع تقلید.
2ـ بهره‌مندی از محیط معنوی و آماده برای رشد و پیشرفت .
3ـ بهره مندی از خوابگاه و شهریه تحصیلی بر پایه میزان پیشرفت علمی.
5ـ آموزش روش ها و متد های مختلف تبلیغ دین و رساندن پیام های قرآن و چهارده معصوم علیهم السلام ، هم چنین بیان احکام، اخلاق و عقاید دینی به سایر افراد جامعه.
مشکلات احتمالی:
1 ـ محدودیت مالی و اقتصادی
2 ـ لزوم هجرت به مناطق محروم و پاسخگویی به انتظارات مردم .
3 ـ چشم‌پوشی کردن از بسیاری از امکانات و لذت هایی که مردم عادی دارند با هدف رسیدن به کمال.
ویژگی ها:
حوزه‌‌های علمیه دارای ویژگی هایی هستند که آن ها را از نهادهای مشابه علمی و آموزشی متمایز می‌‌کند، که به طور مختصر به برخی از آن ها اشاره می‌‌شود.
یکی از مهم ترین ویژگی ها، جاذبه معنوی آن هاست. فضای حاکم بر حوزه‌‌های علمیه، اخلاص و معنویت و تقوای الهی است که مهم ترین شرط موفقیت و رشد و بالندگی در حوزه های علمیه بوده است.
ویژگی دیگر حوزه ها، استقلال از مراکز قدرت در زمینه‌‌های مدیریتی، مالی و آموزشی است.
برخی دیگر از ویژگی ها عبارتند از: رابطه متقابل و صمیمی مردم و حوزه‌‌های علمیه و اتکای آن ها به یکدیگر، طبع بلند، زهد، قناعت، پرهیز از تجمل گرایی و اسراف به طور نسبی در حوزه‌‌های علمیه حاکم است.
انعطاف پذیری حوزه ها در زمینه امکان تحصیل اقشار مختلف، تقارن تعلیم و تعلم و عدم محدودیت زمانی برای تحصیل از دیگر ویژگی های حوزه هاست.
اساسا تحصیل علم درحوزه‏های علمیه ارزش است و عبادت تلقی می‏شود. حوزویان بر این اعتقادند که:العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشأ ان یهدیه؛ علم نور الهی است و خداوند آن نور را در قلب هر کس صلاح بداند قرار می دهد و توفیق کسبش را عنایت می کند.
امکان ورود به حوزه علمیه برای همه هست، ولی موفقیت در آن به فراهم بودن شرایطی نیاز دارد که در ذیل به برخی اشاره می‌شود. پس اگر آن شرایط در شما وجود دارد، بروید. اما اگر وجود ندارد، بیش تر فکر کنید و با آگاهان مشورت نمایید.
شرایط لازم:
1ـ اراده قوی و آمادگی برای پذیرش سختی‌ها و مسئولیت‌های مهم،
2ـ ایمان قوی و پایبندی به تعالیم و دستورهای دین،
3ـ حافظه و استعداد قوی،
4ـ قدرت نطق و بیان مطلوب جهت تدریس و تبلیغ یا برخورداری از ذوق ادبی و قدرت قلم تا با بهره از آن بتواند رسالت دینی خود را انجام دهد و زکات اندوخته های خود را بپردازد.
موفق باشید.

http://www.pasokhgoo.ir/node/67700


[ چهارشنبه 91/9/22 ] [ 11:13 صبح ] [ مرتضی قدرتی ]

[ نظرات () ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه

www.doostqurani.ir/

دوست قرآنی" href="http://doostqurani.ir/">دوست قرآنی