سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلام آقاجان - خرید و فروش محصولات کشاورزی و عطاری ها

درباره حواشی فیلم درحال اکران \\من مادر هستم\\
درباره حواشی فیلم درحال اکران \"من مادر هستم\"  


 

رسایی:
«من مادر هستم» باید در دادگاه تمام شود
حجت‌الاسلام حمید رسایی با بیان اینکه صحنه‌های اعدام در فیلم "من مادر هستم" نباید به نمایش درمی‌آمد و فیلم باید در سکانس دادگاه آن هم با اصلاحاتی به پایان می‌رسد بر لزوم فراهم کردن خوراک فرهنگی برای مردم تاکید کرد.
خبرگزاری مهر: حجت‌الاسلام حمید رسایی با بیان اینکه صحنه‌های اعدام در فیلم "من مادر هستم" نباید به نمایش درمی‌آمد و فیلم باید در سکانس دادگاه آن هم با اصلاحاتی به پایان می‌رسد بر لزوم فراهم کردن خوراک فرهنگی برای مردم تاکید کرد.

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای اکران وزارت ارشاد درباره اصلاحاتی که وی پیشنهاد داده و قرار است بر فیلم سینمایی "من مادر هستم" اعمال شود گفت: من کلیات این تغییرات را می‌دانم اما از جزئیات اطلاعی ندارم. چند پیشنهاد برای رفع مشکل فیلم در شورای اکران مطرح کردم تا "من مادر هستم" به اکران عمومی درآید.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این بود که در جلسه دادگاه از جایی که پدر اعلام می‌کند "من دارم مکافات عملم را می‌دهم" و شبهه‌ای را مطرح می‌کند که دختر دارد تقاص گناه او را پس می‌دهد، دیالوگی از طرف قاضی اضافه شود که حرف‌های او را زیر سوال ببرد و تاکید کند که دختر شما مجازات و مکافات عمل خودش را می‌بیند.

این نماینده مجلس افزود: او قتل انجام داده و شرب خمر کرده پس باید مجازات شود. اگر پدر هم در گذشته گناهی مرتکب شده باید مجازات عمل خود را ببیند. پیشنهاد من این بود که در جلسه دادگاه فیلم به پایان برسد و صحنه‌های اعدام نمایش داده نشود.



رسایی عنوان کرد: این مسائل را در برنامه هفت هم مطرح کردم اما مجری برنامه گفت که با این تغییرات، فیلم دیگر فیلم جیرانی نیست. خوب فیلم جیرانی نباشد. اگر او نمی‌خواهد این تغییرات را اعمال کند باید مجوز نمایش فیلمش باطل شود. چطور برای یک ساندویچ فروشی نظارت و ممیزی می‌گذاریم تا غذای فاسد به خورد مردم ندهند پس باید برای تامین غذای فرهنگی مردم هم فکری بیندیشیم.

وی توضیح داد: مورد دیگری که پیشنهاد دادم تغییر نام فیلم بود. این اسم اسمی همراه با ترحم نسبت به سه شخصیت زن فیلم است در صورتی که این شخصیت‌ها هیچ‌کدام ویژگی‌های یک مادر اصیل را ندارند و نمی‌توانند انتقال‌دهنده مفهوم نام فیلم باشند.

رسایی در پایان تأکید کرد: اینها نظرات من بود اما دیگر از جزئیات تغییر اطلاعی ندارم. هرچند کارگردان قصد نداشته این مسایل را القا کند اما معتقدم برای رفع شبهات باید این اصلاحات روی فیلم انجام شود.


شمقدری، جیرانی و موسوی به دادسرا احضار شدند

کارگردان و تهیه کننده "من مادر هستم" و رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به دادسرای کارکنان دولت احضار شدند.

همزمان با اعتراضات علیه فیلم "من مادر هستم" و طرح شکایتی جمعی از مخالفان اکران این فیلم در دادستانی تهران ، پرونده ای در شعبه نهم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت تشکیل شد.

بازپرس پرونده نیز پس از بررسی شکایت ، جواد شمقدری -رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی- ، فریدون جیرانی کارگردان فیلم و غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم را برای توضیحات به دادسرا احضار کرد.

بزودی این سه نفر باید جهت پاسخ به اتهامات مطرح شده در دادسراحاضر شوند.

هفتم آذر امسال مخالفان اکران این فیلم اعلام کردند ،با استناد به ماده 639 قانون مجازات اسلامی از جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مسئول ارائه مجوز به 4 فیلم "برف روی کاج‌ها"، "پل چوبی"، "من مادر هستم" و"من همسرش هستم" و نمایش عمومی آن در سینماهای کشور به دادستان تهران شکایت می کنند.

انصار حزب الله:
این کثیف ترین فیلم با موضوع خیانت است


- من مادر هستم تولید سال 1389 است.

- داستان یک خانواده طبقه متوسط است که در یک شرایط بحرانی به بررسی و ارزیابی زندگی خود می پردازند.

- فرهاد اصلانی، باران کوثری، هنگامه قاضیانی، پانته آ بهرام و حبیب رضایی بازیگران اصلی آن هستند.

- باران کوثری سال گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره این فیلم گفت: «ترجیح می دهم راجع به آن حرف نزم. فیلمی که کارگردانش دلسوزش نیست من بازیگرش قطعا دلسوزش نیستم و متاسفم برای صحنه های درخشانی که من و حبیب رضایی در آن بازی کردیم.»



- جیرانی در گفت و گو با «تماشا» می گوید این یکی از بهترین فیلم هایش است که به ژانر نوآر نقب می زند.

- فیلم تقریبا 2 سال در سکوت توقیف بود و هیچ کدام از عوامل فیلم درباره آن هیچ صحبتی نکردند.

- فیلم «من مادر هستم» در لیست سیاه حوزه هنری قرار دارد.

- یکی از سایت های اصولگرا در یادداشتی به قلم نویسنده ای گمنام خطاب به جیرانی نوشت: «سازنده «من مادر هستم» آنقدر عشق های ضربدری در فیلمش به وجود می آورد که انسان فراموش می کند کدام فرد عاشق کدام یک بود؟! حال بیاییم با او بحث کنیم که رهبری فرموده به عشق های مربعی و مثلثی نپردازید؟ خب خود او احتمالا در جلسه ای که این حرف زده شده حضور داشته و با توجه به ارتباطش با صدا و سیما، قطعا این حرف را شنیده. پس دیگر بحث ما با او بر سر چیست؟ او اساسا نظر رهبری را در امر فرهنگ حجت نمی داند و برای خودشان کارشناسی برتری قائل است.

- فریدون جیرانی تقریبا 2 هفته پیش در گفت و گو با «تماشا» تمام شک و شبهه ها درباره فیلمش را برطرف می کند و می گوید: «فیلم من اصلا درباره خیانت نیست و اصولا خیانتی در فیلم من رخ نمی دهد. یک سوء تفاهم باعث می شود زندگی یک خانواده از هم بپاشد. همین.»

- این فیلم سینما آزادی را برای اکران در اختیار ندارد.

حزب الله: فقط یک روز مهلت دارید

روز گذشته در پی اعلام اکران «من مادر هستم» انصار حزب الله، در بیانیه ای نسبت به صدور مجوز فیلم «من مادر هستم» اعتراض کرده و خواستار لغو صدور این مجوز شدند. در بخشی از متن این بیانیه آمده است:

«19 مهر ماه سال جاری انصار حزب الله ایران از سوی هزاران عضو خود در سراسر کشور، با استناد به ماده 639 قانون مجازات اسلامی از جواد شمقدری رئیس سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مسئول ارائه مجوز به 4 فیلم «برف روی کاج ها»، «پل چوبی»، «من مادر هستم» و «من همسرش هستم» و نمایش عمومی آن در سینماهای کشور به دادستان تهران شکایت نمود و در مقابل سازمان سینمایی نیز در یک عقب نشینی آشکار توقف نمایش عمومی آن را اعلام کرد اما با گذشت یک ماه از اعلام وصول شکایت امت حزب الله هنوز هیچ نشانه ای از رسیدگی به این شکایت مشاهده نمی گردد.

این در حالی است که سازمان سینمایی، این تعلل قوه قضائیه در رسیدگی به اتهامات رئیس سازمان سینمایی را حمل بر مسامحه در شرایط کنونی کشور نموده و با فرصت طلبی در هنگامه فرا رسیدن ایام عزای سالار شهیدان، رسما آغاز نمایش عمومی کثیف ترین فیلم ساخته شده در حلقه مجموعه فیلم های موجود با موضوع خیانت را از هشتم آذر ماه سال جاری اعلام نموده است، تا از مماشات قوه قضائیه و مصروف شدن توان متدینین در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام حداکثر بهره برداری را کرده و با نمایش عمومی فحشا به عادی سازی زنا پرداخته و بخش اعظمی از جامعه را مبتلا به این فحشا نشان دهد تا درد جامعه روشنفکرنمای سازنده چنینآثار مستهجنی به ناحق به کل امت شهیدپرور ایران تعمیم داده شود.»

در ادامه این متن آمده: «امروز سازمان اجرایی انصار حزب الله به نمایندگی از هزاران عضو خود ضمن اقامه اعتراض به قوه قضائیه به دلیل فراهم آوردن فرصت برای هتاکان به دین و شریعت و به سخره گیرندگان نظام و انقلاب و خون شهدا، اعلام می دارد: امت همیشه در صحنه حزب الله در برابر عملکرد شنیع سازمان سینمایی هشیار است و بدینوسیله هشدار می دهد که این سازمان موظف به پیروی از احکام اسلام و رأی علمای دین بوده و در این راستا تا پایان وقت اداری روز سه شنبه 7 آذر مهلت دارد حکم لغو مجوز نمایش عمومی فیلم کثیف «من مادر هستم» را اعلام نماید؛ در غیر این صورت مردم متدین با اقتدا به امام شهیدشان رأسا وارد عمل گردیده و با عمل به ترتیبات بند «م» وصیتنامه امام خمینی (ره) اعتراض خود را در عرصه عمل و با تحصن در مقابل ساختمان وزارت ارشاد ادامه خواهند داد. بدیهی است توقف اجرای ترتیبات بند «م» موکول به تمکین مسئولین بی مسئولیت در برابر مطالبه بر حق مردم خواهد بود.»



فریدون جیرانی: فیلم «من مادر هستم» یک فیلم اخلاقی است

اما در همین زمینه فریدون جیرانی و غلامرضا موسوی تهیه کننده این فیلم بیانیه ای در پاسخ به بیانیه انصار حزب الله نوشتند. در نسخه ای که برای تماشا ارسال شده آمده است:

«من مادر هستم» نه درباره خیانت است، نه درباره زنا، نه نمایش فحشاست. فیلم «من مادر هستم» یک فیلم اخلاقی است که یک نوع سبک زندگی را به چالش می کشد. بنابراین از عده ای که ندیده تحت تاثیر تحریکات پشت پرده، جوسازی ناجوانمردانه ای را علیه فیلم شروع کردند و قضاوتشان را قضاوتی اسلامی تلقی کردند دعوت می کنیم که از فردا به تماشای فیلم بنشینند و بعد از دیدن فیلم نظر بدهند.

سازندگان فیلم من مادر هستم معتقدند که شرایط اکران به دلیل تصمیم نادرست یک نهاد دولتی در معرض بحران قرار گرفته است و کسانی که به بقای سینما و حیاتش در این شرایط اعتقاد دارند باید جلوی این تصمیم نادرست بایستند. سکوت برخی از روشنفکران مسلمان داخل سینما در این رابطه توجیه پذیر نیست. ما نمی خواهیم با کسانی که این سکوت را در پیوند منافع آنها با بخشی از قدرت تحلیل می کنند، همصدا شویم.

ما هنوز آنها را دوستان سینمای ایران می دانیم. امیدواریم آنها بعدها در مقابل تاریخ دلیلی برای این سکوت خود داشته باشند. ما به دلیل همین جوسازی ناجوانمردانه نمایشمان در سینماهای محدودی صورت می گیرد، بنابراین از همه مردم عزیز که به ادامه حیات سینمای اجتماعی معتقدند دعوت می کنیم در همین سینماها به تماشای فیلم بنشینند.»

فریدون جیرانی (کارگردان)، سید غلامرضا موسوی (تهیه کننده


قصه پر غصه سینمای امروز


این دعوا نماز مردم را دو تکه کرده است
این روزها، سینمای ایران در بحرانی‌ترین شرایط چند سال اخیر خود است که
شاید تا کنون وضعیتی تا این اندازه سردرگم و نامطلوب را در هیچ دولتی تجربه نکرده باشد!

به گزارش «تابناک»، حکایت درگیری‌های امروز سینمای ایران، شبیه دعوای کودکانه دو خردسال در مهد کودک است که هر دو موی یکدیگر را کشیده‌اند و منتظرند، دیگری‌‌ رها کند تا دعوا پایان یابد و این جدال کودکانه همچنان ادامه می‌یابد. شاید به تنها چیزی که در این میان اندیشیده نشود، حال و روز سینما باشد؛ سینمایی که از نحیف شدن بیش از اندازه، رو به خاموشی می‌رود و مدیران سالن‌های سینما، از تعطیلی قریب‌الوقوع سالن‌های سینمایی می‌گویند.

این روزها دعوای سینمای ایران به کف خیابان ها کشیده شده و ماجرا به نحوی پیش رفته که عده ای می خواهند از خیابان ها سینما را اصلاح کنند و مدافعان سینما هم به جای پیگیری مسائل خود از راه های قانونی و کانال های صنفی در خیابان حاضر شدند و روبروی هم صف آرایی کردند. صف آرایی که چند ماه پیشتر در میان مدیران مخالف و موافق شکل گرفته بود. ماجرایی که می شد در همان دفاتر مدیران حل شود ولی با بی تفاوتی آنها دعوا را به میان مردم کشده شد و روز گذشته موافقان و مخالفانی را رودر روی هم قرار داد که حتی حاضر نشدند علی رغم دعوا هایشان باهم نماز بخوانند و هر یک به امامت امام خود نماز ظهر را به پا داشتند.


دعوای دنباله‌دار حوزه و سازمان سینمایی

برای این که چگونگی این دعوای کودکانه را بیشتر دریابیم، تنها کافی است رخدادهای چند ماه اخیر میان حوزه هنری و سازمان سینمایی را بررسی کنیم. حوزه هنری پس از رخدادهای آغاز سال و پایین آمدن دو فیلم از پرده، تصمیم گرفت از نمایش برخی فیلم‌ها در سینماهای تحت مالکیت خود جلوگیری کند و به این ترتیب، فیلم‌هایی مانند «من مادر هستم» و «بی‌خود و بی‌جهت» که از نظر این سازمان بی‌ارزش بودند، راهی به پرده‌ها نداشتند.

در مقابل شورای صنفی اکران هم از دادن حواله فیلم‌های «زندگی خصوصی»، «آقا و خانم میم» و «پله آخر» به سینماهای حوزه خودداری کرد؛ یا در حرکتی دیگر، هنگامی که درگیری میان سازمان سینمایی و حوزه هنری بالا گرفت، سازمان سینمایی اجازه اکران به فیلم «بوسیدن روی ماه» ـ که با حمایت حوزه هنری تولید شده بود ـ نداد و همین، موجب شد تا این فیلم با شش ماه دیرکرد و در سینماهای حوزه اکران شود و پس از اکران هم جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی، حسابی از خجالت آن درآمد و خلاصه، این فیلم را به ترویج مفاهیمی علیه شهادت و خانواده شهدا متهم کرد.

اما نتیجه این دعوا در چند ماه اخیر، تنها این شد که بسیاری از مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما از وضعیت اکران فیلم‌ها به درستی آگاه نشوند و بسیاری از فیلم‌هایی که می‌توانست یخ گیشه‌ها در روزهای پاییزی را آب کند، به یک شکست تمام عیار تبدیل شد، به گونه‌ای که اکران هر سیزده فیلمی که از اول پاییز آغاز شد، کاملا ناامید کننده بود.

انصار حزب‌الله ضلع سومی این معادله چند مجهولی

شاید هیچ کس گمان نمی‌کرد این آش آنقدر شور شود که انصار حزب‌الله علیه جواد شمقدری در دادگاه اقامه دعوا کند؛ اما نه تنها این گونه شد که حتی اعضای منتسب به این گروه نیز تا کنون دو بار به نشانه اعتراض در جلوی ساختمان وزارت ارشاد تجمع و چندین و چند بیانیه صادر کرده‌اند.

آغاز سال بود و نوروز که اکران دو فیلم «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» با اعتراض انصار حزب‌الله همراه و پس از شش روز اکران عمومی، از پرده‌ها پایین کشیده شد و باعث گشت تا درگیری‌ها و اعتراض‌ها به مدیریت سینمایی کشور و شخص وزیر ارشاد بالا بگیرد، چنان که امروز و در تجمع اعضای این گروه، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد با عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت خاتمی مقایسه شود.

پس از ماجرای این دو فیلم در آغاز سال، خبر اکران فیلم «من مادر هستم» جیرانی در روزهای آغازین آذر ماه، باعث شد تا انصار حزب‌الله بار دیگر بیانه صادر کند و در آن چنین بنویسد: «... این در حالی است که سازمان سینمایی، این تعلل قوه قضائیه در رسیدگی به اتهامات رئیس سازمان سینمایی را حمل بر مسامحه در شرایط کنونی کشور نموده و با فرصت‌طلبی در هنگامه فرا رسیدن ایام عزای سالار شهیدان، رسما آغاز نمایش عمومی... فیلم ساخته شده در حلقه مجموعه فیلم‌های موجود با موضوع خیانت را از هشتم آذر ماه سال جاری اعلام نموده است، تا از مماشات قوه قضائیه و مصروف شدن توان متدینین در مراسم عزاداری امام حسین ـ علیه‌السلام ـ حداکثر بهره‌برداری را کرده و با نمایش عمومی فحشا به عادی‌سازی زنا پرداخته و بخش اعظمی از جامعه را مبتلا به این فحشا نشان دهد تا درد جامعه روشنفکرنمای سازنده چنین آثار مستهجنی به ناحق به کل امت شهیدپرور ایران تعمیم داده شود».

این بیانیه سرانجام به تجمع اعتراضی امروز در برابر وزارت ارشاد انجامید و باعث شد تا سینماگران هم به مقابله با آنها بپردازند و امروز در برابرشان تجمع کنند؛ تجمعی که در آن برخی پلاکاردهایی با شعار «بگذار سینما زنده بماند» را در دست داشتند و عده‌ای دیگر پلاکاردهای با این مضمون گرفته بودند: «تا اصلاح سینما از پا نمی‌نشینیم».

اما به غیر از این جنجال‌ها که در یک سال اخیر گریبان سینما را گرفته و هر گروهی در حال متهم کردن دیگری به بی‌بندوباری و فساد در سینماست، حال و روز خود سینما چندان تعریفی ندارد. اکران کم‌رمق و استقبال نکردن از فیلم‌ها، باعث شده تا چندی پیش، سینماداران کشور بیانیه‌ای صادر کنند و از تعطیلی قریب‌الوقوع سالن‌های سینما خبر دهند.

محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران در برنامه تلویزیونی هفت گفته است: «واقعا وضع سینمای ما بد و نابسامان است و ما از لحاظ ریزش مخاطب در بد‌ترین شرایط هستیم. البته چند سالی هست که سینمادار‌ها با این مشکل دست به گریبانند، ولی امسال بد‌ترین شرایط ریزش را تجربه کردیم تا جایی که سینما‌ها حتی نمی‌توانند چراغ‌هایشان را روشن نگه دارند و اگر دولت و مسئولان، فکری به حال این وضعیت نکنند، به زودی چراغ سالن‌های سینما خاموش می‌شود».

رخدادهای عجیب و غریب یک سال اخیر در حوزه مدیریت سینمایی کشور ـ که با وجود دو ضلع دیگری که در بالا به آن اشاره شد ـ در کنار رقیب‌هایی مانند شبکه پخش خانگی و افزایش بهای بیلت‌‌های سینما، مهم‌ترین دلایل عدم اقبال به سالن‌های سینماست. از سوی دیگر، مناقشات درون بخش‌های مدیریت هنری ما، بیننده را سردرگم می‌کند و باعث می‌شود احساس کند، احترام لازم برای دیدن فیلم را ندارد.

گزارش تصویری از تجمع جلوی وزارت ارشاد


تجمع موافقان و مخالفان «من مادر هستم» در مقابل وزارت ارشاد.

منبع: خبرگزاری مهر


[ سه شنبه 91/9/14 ] [ 11:19 صبح ] [ مرتضی قدرتی ]

[ نظرات () ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه

www.doostqurani.ir/

دوست قرآنی" href="http://doostqurani.ir/">دوست قرآنی